Wednesday 4 October 2023

Sajak Merdeka

Baru-baru ini suami saya beritahu dia nak sertai pertandingan mendeklamasi sajak sempena bulan kemerdekaan. Dia minta saya ciptakan sebuah sajak. Mulanya saya malas, tapi sambil-sambil memasak, idea spontan datang. 

Maka terciptalah sajak berikut:-


Enam enam
Bukan nombor tikaman
Bukan sekadar gandaan
Bukan ikut-ikutan.

Enam puluh enam tahun kemerdekaan
Suatu tempoh yang kita banggakan
Detik bersejarah yang kita kenangkan.

Betapa banyak pengorbanan
Betapa banyak air mata kesedihan
Betapa banyak ranjau meniti kemenangan.

Kini merdeka bukan lagi igauan
Kejayaan sudah di tangan
Cuma satu yang wajib kita kekalkan
Perpaduan! Perpaduan! Perpaduan!

Malaysia bumi yang kupertahankan
Moga maju dan makmur berkekalan.
 


Namun begitu, sajak ini tidak pun berjaya dideklamasikannya. Kerana terlampau sibuk, beliau terlepas pandang yang syarat pertandingan ialah dengan merakam dalam bentuk video, bukannya persembahan nyata. Sedih lah juga saya sebab tak dapat sertai pertandingan. Jadi, saya semadikanlah sajak tersebut di sini menjadi kenang-kenangan 66 tahun Malaysia menyambut kemerdekaan.


Gambar dari google





No comments:

Post a Comment